söndag 23 november 2008

bo rothstein vs. bloggvärlden.

apropå artiklarna "starka reaktioner i bloggvärlden" och "förolämpningar hindrar samtal" i gp, skrivna av statsvetaren bo rothstein.

rothstein kritiserar bloggvärlden och ifrågasätter om bloggandet egentligen är ett steg mot en deliberativ demokrati (wiki), eller ens en tillgång för demokratin. detta argumenterar han utifrån att:

"att bloggland till en stor del består av osorterade trivialiteter samt en försvarlig del förolämpningar, okvädningsord och rasistiska stämplingar."

och sedan lyfter han tre personliga exempel på gånger då han blivit utsatt för just sådana påhopp. jag tänker verkligen inte försvara plumpa attacker av den typen som han tar upp, de är helt okonstruktiva och ger inget i en diskussion. däremot är jag långt ifrån med på varför hela bloggvärlden skulle vara åt helvete för det?
att alla får chansen att komma till tals, utan behov av en viss titel, utbildning, bakgrund, speciellt sätt att använda språket osv, ser jag som något positivt. en slags "avakademisering" av det offentliga samtalet, något som gör det legitimt för fler att tycka saker, dvs helt klart steg mot habermas demokratiidé. det är bra av rothstein att ta diskussionen om personangrepp och liknande dumheter i bloggar, men att dessa skulle vara anledning nog att ge upp hoppet om bloggarna överhuvudtaget tycker jag visar på någonslags elitism hos rothstein. ännu tydligare blir detta här:

"till skillnad från flera av mina statsvetarkolleger har jag valt att inte skaffa mig en blogg. skälet var att jag inte tyckte jag hade så mycket intressant att säga så att det skulle räcka till."

om inte en statsvetare har något alls att säga, vem ska då ha "rätten" att uttala sig? varför ska det behöva vara en skillnad mellan att diskutera politik kring köksbord eller på internet, där ytterligare människor kan läsa vad som tänks ute i landet?

i mina ögon är bloggandet ett positivt steg mot en mera platt organiserat offentligt samtal, alla får möjlighet att säga sitt, och sen utgör publiken om detta är läsvärt eller inte. för en obotlig romantiker av anarkistisk frihet så blir detta ganska tilltalande.

bloggvärlden innehåller onekligen en hel del meningslösa saker, även i mina ögon, men vem är jag att bestämma vad alla andra ska tycka om att läsa om? att blondinbella har den mest lästa bloggen i sverige är inte bloggfenomenets fel..

Inga kommentarer: