måndag 15 december 2008

lucia bland sexbrottslingar.

aftonbladet skriver ikväll om hur det har lussats på skogomeanstalten. en anstalt för sexualbrottslingar där jag jobbade i åtta månader förra året.

föga förvånansvärt försöker aftonbladet plocka jävligt billiga skrämselpoäng när man kan klämma in ord som "våldtäktsmän", "pedofiler", "mördare" och dessutom referera till både stureplansprofilen och carl troilius (läkaren som dömdes för att ha våldtagit en patient). grundtanken med hela texten är hur fruktansvärt det är att ett luciatåg med 15 till 17 åriga flickor tillåtits lussa inne på anstalten.
vad fan är problemet? om ni tror att "de" inte kan hantera att se tjejer inne på anstalten, hur tror ni att "de" ska hantera att bli utsläppta i framtiden? att luciatåget orsakat ett självmordsförsök är självklart jävligt olyckligt, men det är för enkelt att dömma ut hela luciatågsidén bara pga detta.

och herregud! det fälldes grova kommentarer efteråt? har ingen av er varit i vilket omklädningsrum som helst där män babblar på? missförstå mig inte nu, jag uppmuntrar verkligen inte till att nedvärdera kvinnor på minsta lilla sätt, ni som känner mig vet detta. men jag menar att vi ska ha lite perspektiv, det skulle garanterat ha fällts grova kommentarer efter ett luciatåg på vilken industri eller annan mansdominerad plats som helst! lite perspektiv tack!

aftonbladet, den här artikeln spär återigen bara på "monsterbilden" av våldtäktsmännen, en bild ingen har någon nytta av. förutom de som tjänar på lösnummersförsäljning och rädsla. suck!

Inga kommentarer: