måndag 20 oktober 2008

ica goes storebror.

svenssons allra härligaste ica har fått fra-fnatt på nationell nivå. genom att registrera vilka produkter man köper ska speciella rabatter kunna formas till varje kund. köper du mycket glass ska du kunna få rabatt på glass.
låter det bra? kom då ihåg att konsumtionsmönster säger otroligt mycket om vem du är. och börjar sedan olika företag samköra sina uppgifter, ja då rullar orwell ett till varv i sin grav.. jag slänger bums mitt kort, och ringer imorgon ett argt telefonsamtal till kundtjänst.

ica ser dig – om du har deras kort (DN)


ps. jag vill tipsa om fria tidningarnas prenumerationserbjudande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men snälla... Vad vi köper har ju alltid registrerats. Det handlar ju om huruvuda det också ska kommuniceras till hushållet vad de köpt mest av. Jag väljer ju själv att dra ICA-kortet eller?! Min veckonota blev 50 spånn billigare i söndags tack vare rabatterna. Eftersom jag är vegan kan jag i vanliga fall inte utnyttja dem alls - rabatten brukar inkludera korv, chips, sockerflingor, dessertyoghurt och andra onödiga produkter.

FRA my ass.

Marcus sa...

har informationen alltid lagrats är frågan? isåfall borde jag slutat använda plastbiten för länge sedan..

grattis till din tjänade 50-lapp, jag tar en nattvända i containern istället. du gör som du vill, men "snälla" mig inte.