fredag 3 oktober 2008

not buying it.

aftonbladet uppmärksammar idag en svensk version av judith levines "not buying it":
"köp inte den här boken" av ann-christine gramming. författarinnorna gör ett försök att under ett år tvärt avsluta sin konsumtion, annat än för mat och mediciner. och skildrar sedan hur jobbigt det blir att tex. inte kunna köpa nya sportstrumpor som andas (levine).
tyvärr verkar grammings bok vara just en efterapning av levines bok, men det positiva jag kan se är att en bok av en svensk tvåbarnsmamma kanske får större genomslagskraft i sverige än "not buying it" fick. vadsomhelst som uppmärksammar vår hetsiga, osunda konsumtionskultur torde ju vara positiv. och jag har faktiskt inte läst grammings bok, så jag ska inte döma ut den. men den känns inte helt nyskapande och orginell. kanske borde jag skriva en svensk "no logo" och bli publicerad?

att sen grammings titel är en mjäkig efterapning av abbie hoffmans yippie-klassiker "steal this book" ser jag mest som humor. det återstår att se om gramming är en tillräckligt driven antikonsumist att hon lägger upp sitt material gratis på nätet. eller åtminstone tillåter andra att sprida det.. kanske borde jag sno den, bara för sakens skull.

Inga kommentarer: