måndag 5 januari 2009

planka.nu

jag deltar återigen i arbetet för en fri kollektivtrafik, genom att inte betala min spårvagnsbiljett. istället plankar jag, och hoppas på att inte få böter. skulle jag ändå bli bötfälld (1200:- !!) så betalar organisationen planka.nu mina böter, mot en självrisk på 100:- från mig. utöver detta betalar jag en månadsavgift på 100:- också, vilket ändå resulterar i betydligt lägre kostnader för kollektivtrafiken.

alternativet planka.nu jobbar för är en "gratis" kollektivtrafik, istället för att finansieras som idag bör den vara skattefinansierad. en något höjd kommunalskatt skulle kunna betala för spårvagnar, bussar och båtar. kommunalskatten baseras på din inkomst, och på så vis skulle alltihopa kännas mer solidariskt. den som har mer ska betala mer, basta!
(ockelbo har en form av detta system idag, så det är verkligen inget omöjligt och naivt flumsnack.)

mer info:
planka.nu
färdigstämplat - en kort dokumentär om planka gbg

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig. Kollektivtrafiken bör naturligtvis vara gratis! Men ett månadskort kostar 350 spänn om man är under 26, och de 150 kronorna betalar jag gärna för att slippa att sitta på helspänn och hålla utkik efter kontrollanter.
Erik

Marcus sa...

då räknar du med att åka fast i en kontroll per månad? det tror jag är högt räknat.. västtrafik tar 800 för 3 månader, och planka.nu tar nu 300 för 3 månader.
det betyder att jag behöver åka fast 5 gånger på 3 månader för att det ska kosta lika mycket som västtrafiks kort.
och man behöver ju inte vara på helspänn när man är med i planka?

Anonym sa...

Nej jag räknade fel. Jag plankade jämt förut när månadskortet kostade 500 spänn. Men nu tycker jag att det är skönare att betala, lat som jag är.

Anonym sa...

Fast jag plankade utan att vara med i planka.nu. Det var inte en lukrativ affär.

Marcus sa...

haha. nä, då är det dyrare. speciellt nu, när det kostar otroliga 1200 i böter!

Anonym sa...

Jävla skitsnack. Tycker du att det vore okej att starta en förening som betalar trafiksyndarnas fortkörningsböter?

Jag tycker t ex att prostitution borde legaliseras. Kanske borde starta hora.nu, där sexköpare kan få sina torskböter betalda genom ett abonnemang? Skitbra idé!

Jag förväntar mig att DU är med och finansierar mitt sexköp via skattsedeln.

Anonym sa...

Gud vilken pervo du är. Planka.nu går ut på att sänka månadsavgiften som bla är på 800 spänn i stockholm. Det är nästan tio tusen på ett år! Asdyrt om man inte tjänar så bra. Att du ens jämför det med horor och prostitution bevisar bara vilket perverst äckel du är!