fredag 30 januari 2009

droger i debatt.

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1421504

nu tycker jag ju att det är kul att det väcks drogdebatt i sverige. men att kleerup och nån exhammerfallmedlem får diskutera blir lite missvisande. med uttalanden som "jag och min familj har skapat konst utan att behöva knarka" och "de (familjen) är belästa och starka människor som klarar av att ställa sig upp och göra något själva". visar hammerfallkillen att han är ett självupptaget pretto som missar poängen. han propagerar dessutom för mer pengar till polisen för att utföra razzior. (om hammerfall med sin fjortispublik är värda att kalla konst överhuvudtaget, det låter jag vara osagt.)
kleerups viktigaste poäng verkar vara att många konstnärer använder droger, att det var orättvist av polisen att plocka honom för test vid grammisgalan eftersom han och många som använder droger har en osund relation till dessa och tillräckliga problem utan polisens användning. han förespråkar dock inte någon lagändring, utan bara en attitydförändring. birgitta stenberg är med, förespråkar legalisering av cannabis, men hon tar inte stor plats i diskussionen. kleerup har ju viktiga poänger, men verkar inte heller tycka att det inte går att bruka droger, bara missbruka. den diskussionen skulle jag vilja se. hur många har provat ett antal olagliga substanser, haft roligt, utan att bli beroende, fått sociallivet förstört, hoppat från höghus osv?

katarina wennstam, vars åsikter jag i andra fall håller mycket högt, uttalar sig också och menar att författare minsann kan leva vanliga liv, lämna barnen på dagis, skapa, utan knark.
klart att det går att göra det utan! jag anser att det inte är detta diskussionen borde handla om, utan som sagt huruvida det är möjligt att bruka droger utan att "missbruka".

isobel hadley-kamptz är resonerar uppfriskande sunt kring frågan och avväpnar flera av de dummaste resonemangen, men jag längtar efter det tillfälle då magnus linton får diskutera droger i svt..

snacket om "hade reggae funnits utan cannabis" är väl helt irrelevant, ingen kan förutspå hur musikutvecklingen skulle ha gått utan drogen i fråga..
det går att vrida på hur länge som helst, men varför har vi en laglig, statligt styrd, alkoholförsäljning när cannabis inte ens får användas som medicin?

och återigen stör jag ju mig på de som använder "men det är faktiskt olagligt att knarka" som viktigaste anledning. vilken tillit till den svenska lagen folk har när det passar..

det här blev en någonslags subjektiv sammanfattning av ett debattavsnitt, där kontentan blir att debatt inte är ett speciellt bra program. jag håller med magnus betnér, janne ska gräva..

Inga kommentarer: